رفتن به بالا

گفتمان، مباحثه و مناظره

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • اوقات شرعی
  • سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 13:02
  • کد خبر : 14
  • مشاهده : 3041 بازدید
  • معرفی اهل نظر
  • چاپ خبر : معرفی فرارسانه اهل نظر؛ موسسه تمدن و توسعه اسلامی

نمایش در آپارات بسم الله الرحمن الرحیم؛ سایت اهل نظر با هدف معرفی فعالیت ها، آثار، برنامه های راهبردی، اندیشه ای و گفت و گوهای انجام شده در موسسه تمدن و توسعه اسلامی برای استفاده نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و افکار عمومی راه اندازی شده است. • معرفی موسسه تمدن و توسعه اسلامی موسسه تمدن و […]

بسم الله الرحمن الرحیم؛

سایت اهل نظر با هدف معرفی فعالیت ها، آثار، برنامه های راهبردی، اندیشه ای و گفت و گوهای انجام شده در موسسه تمدن و توسعه اسلامی برای استفاده نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و افکار عمومی راه اندازی شده است.
• معرفی موسسه تمدن و توسعه اسلامی
موسسه تمدن و توسعه اسلامی یکی از موسسات پیشگام و مستقل عرصه مطالعات راهبردی در بخش خصوصی است و به هیچ مجموعه دولتی و غیردولتی وابسته نیست. بنده در سال ۱۳۷۸ به اتفاق چند تن از اساتید دانشگاهی و فضلای حوزوی موسسه پژوهشی و فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی را پایه ریزی و تاسیس کردم. برنامه موسسه پرداختن به مطالعات راهبردی و استراتژیک و ارزیابی تحولات آینده در موقعیت های حساس پیش روی جامعه و نظام جمهوری اسلامی است. این گونه فعالیت ها به صورت برنامه اصلی مطالعات و بررسی های موسسه تعریف شده و مسیر مطالعاتی عمیق و گسترده ای در ابعاد و زمینه های مختلف آغاز شده است.
در حقیقت می توانم ادعا کنم که جوانی خودم یعنی از حدود ۳۵ سالگی تاکنون که ۲۰ سال از آن تاریخ می گذرد را به مطالعات راهبردی و بررسی های استراتژیک نسبت به گذشته، حال و آینده کشور به ویژه فراز و فرودها و تلاطم ها و جبهه بندی هایی که در مسیر رشد و توسعه انقلاب اسلامی وجود داشته است، اختصاص داده ‌ام. تاکنون دستاوردهای موسسه ارزنده و نتیجه بخش بوده است. نه به عنوان اینکه من در جایگاه مدیر موسسه بخواهم داوری کنم، بلکه نتایج و آثاری که به برنامه ریزی کلان و سیاست های اصلی کشور ارائه کرده ایم، کارنامه قابل قبولی برای موسسه رقم زده است.
سایت اهل نظر قصد دارد نتایج و آثار این نوع مطالعات راهبردی را به مخاطب ارائه دهد. همچنین به گفتگوهای راهبردی، اندیشه ورزی و مباحثی که نسل سوم و چهارم به آنها بسیار توجه دارند و آینده را به چالش می کشند نیز می پردازد و نتایج این مباحث را در اختیار علاقمندان و مخاطبین اعم از نخبگان و افکار عمومی قرار دهد.
• ماهیت و محتوای فرارسانه اهل نظر
از جهت مسیر گفتمانی و فضای گفتگویی که در سایت اهل نظر دنبال خواهد شد رویه ای که تعریف شده است ورود به مباحث جدی و اساسی کنونی و آینده جامعه است؛ اعم از مباحث اندیشه ورزی، گفتمانی، سیاسی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و به طور کلی بسیاری از مباحثی که در چهار عرصه کلان: دانش و فناوری، قدرت، ثروت، فرهنگ و معنویت جامعه جریان دارد که طرح این مباحث پرسش های بسیاری را نسبت به تصمیمات مدیران جامعه و مدیران نظام جمهوری اسلامی به وجود می آورد.
ما فضای اندیشه ورزی و گفتگویی را در این سایت فراهم می کنیم که صاحب نظران، متفکران، نخبگان و اهل فکر در نسل سوم و چهارم بتوانند در این مجال گفتگو و اظهار نظر نمایند با این هدف که راهکارهای خوبی از این مباحث حاصل شده و به جامعه و مدیران بخش های گوناگون ارائه شود.
بنابراین ما در سایت اهل نظر به جز ممنوعیت ها و محدودیت های اخلاقی و قانونی که مربوط به رعایت و حفظ حقوق و شأنیت افراد و یکایک آحاد جامعه می شود و همچنین رعایت موازین پایه و اسلامی، خط قرمز و محدودیت دیگری نداریم. امید است با ایجاد زمینه و فضای مناسب تر، مقداری از چالش های نامناسبی که در فضای رسانه ای و سیاسی و گاهی به صورت درگیری هایی در مصاف مسائل قدرت و مدیریت اتفاق می افتد، کاهش یابد و بتوانیم در این فرهنگ سازی ایفای نقش مثبت کنیم و فرهنگ والایی را با گفتگو و اندیشه ورزی در این سایت نشان دهیم.
افرادی که در این برنامه ها حضور پیدا خواهند کرد دارای نقطه نظرات تقریبا مقابل هم و با دو زاویه بسیار فاصله دار از یکدیگر خواهند بود که مباحث راهبردی حال و آینده را مطرح می کنند و استدلال های خود را ارائه می دهند و در نهایت استدلال ها ارزیابی می شود و نتایج ارائه می شود. نسل سوم و چهارم اعتراض ها و انتقادات فراوانی دارند و همواره معتقدند که نسل اول و دوم از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون، به نسل سوم و چهارم در زمینه های مدیریتی، زمینه اظهار نظر و اظهار وجود نمی دهند. اما در سایت اهل نظر میدان برای آنها باز خواهد بود تا بیش از سایرین وارد بحث شوند و با نسل دوم انقلاب و بعضا نسل اول انقلاب، اندیشه ورزی و راهبرد سازی را دنبال و پیش ببرند.
• موضوعات مورد توجه فرارسانه اهل نظر
یک نگاه فراگیر و گسترده مطرح است که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب با آن همه تولید ثروت و قدرت در جامعه، انتظار بوده که اکنون در وضعیت بهتری باشیم و اگر ۲۰ سال قبل به فکر بودیم و دانش و فناوری را در فعالیت های درون زا رشد می دادیم، امروز بخش زیادی از این تحریم ها به ما کارگر نمی افتاد. این کار نشده است؛ بنابراین نسل سه و چهار سوال دارند که چرا این اتفاق نیفتاده است. سایت اهل نظر پاسخ به این پرسش را پیگیری خواهد کرد و با مشارکت مدیران، مسئولان و تصمیم گیران در دولت و مجلس تلاش می کند با ایجاد گفتگوهای صمیمی و همفکری، رشد راهبردی در این مسیر اتفاق افتد. موسسه تمدن و توسعه اسلامی در ۲۰ سال اخیر در تدوین اسناد پایه ای کشور نظیر چشم انداز ۲۰ ساله، به ویژه تدوین الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت به صورت موثر ایفای نقش کرده است و به میزان ظرفیت و توان خود برای تدوین راهبردهای اساسی آینده کشور و افق های ده، بیست، سی و پنجاه ساله، مطالعات خود را در اختیار بخش های رسمی نظام قرار داده است. بخش هایی از آنها مورد قبول واقع شده است و در اسناد رسمی گنجانده شده است و بخشی مورد پذیرش واقع نشده و بخشی دیگر در حد احتمال و آزمون واقع شده است. ما این گفتگوهای راهبردی را به صورت بحث های فعال، زنده و روزآمد در مسائل جاری و آینده بررسی می کنیم و در ادامه نیز دستاورهای خود را به بخش های راهبردی و تصمیم گیران موجود در سه قوه نظام جمهوری اسلامی ارائه خواهیم کرد. مسئله آخر این است که جامعه ما امروز نیازمند یک تحول و رشد گفتمانی است. ما نیازمند آن هستیم که سطح گفتمان مدیریت و جهت گیری های راهبردی مدیریتی را تقویت کنیم و ارتقا دهیم. در گفتگوهای راهبردی یکی از اهداف اصلی همین مسئله است و امیدوار هستیم برنامه های ما بتواند بخش بزرگی از خلأهای عمده ای که در اندیشه ورزی و گفتگوی فعال و آزاد قابل طرح است را رفع نماید و ایفای نقش موثری داشته باشد و مخاطبان در داخل و خارج کشور بتوانند بهره ببرند. آنچه برای جامعه ما نیاز است، امید، روحیه بخشی، نشاط و پویایی است که بتواند حرکت اجتماعی و عزم عمومی را برای تحول در جزء جزء بخش های مختلف ایجاد کند و جامعه به دستاوردهای بهتری برسد. نقطه ای که مردم به رضایت نسبی از دستاوردهای جمهوری اسلامی برسند و بخش مهمی از آنچه ما به عنوان معضل با آن مواجه هستیم، در بررسی های علمی و ارزیابی های اندیشه ورزی شناخته و راهگشایی شود و راهکارهای لازم ارائه گردد. این تلاشی است که در سایت اهل نظر و در موسسه تمدن و توسعه اسلامی انجام خواهیم داد.

سیدعباس نبوی؛ مدیر موسسه تمدن و توسعه اسلامی

اخبار مرتبط

نظرات

گفتار ویژه

معرفی فرارسانه اهل نظر؛ موسسه تمدن و توسعه اسلامی

نمایش در آپارات بسم الله الرحمن الرحیم؛ سایت اهل نظر با هدف معرفی فعالیت ها، آثار، برنامه های راهبردی، اندیشه ای و گفت و گوهای انجام شده در موسسه تمدن و توسعه اسلامی برای استفاده نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و افکار عمومی راه اندازی شده است. • معرفی موسسه تمدن و توسعه اسلامی موسسه تمدن و توسعه اسلامی یکی از موسسات پیشگام و مستقل عرصه مطالعات راهبردی در بخش خصوصی است و به هیچ مجموعه دولتی و غیردولتی وابسته نیست. بنده در سال ۱۳۷۸ به اتفاق چند تن از اساتید دانشگاهی و فضلای حوزوی موسسه پژوهشی و فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی را پایه ریزی و تاسیس کردم. برنامه موسسه پرداختن به مطالعات راهبردی و استراتژیک و ارزیابی تحولات آینده در موقعیت های حساس پیش روی جامعه و نظام جمهوری اسلامی است. این گونه فعالیت ها به صورت برنامه اصلی مطالعات و بررسی های موسسه تعریف شده و مسیر مطالعاتی عمیق و گسترده ای در ابعاد و زمینه های مختلف آغاز شده است. در حقیقت می توانم ادعا کنم که جوانی خودم یعنی از حدود ۳۵ سالگی تاکنون که ۲۰ سال از آن تاریخ می گذرد را به مطالعات راهبردی و بررسی های استراتژیک نسبت به گذشته، حال و آینده کشور به ویژه فراز و فرودها و تلاطم ها و جبهه بندی هایی که در مسیر رشد و توسعه انقلاب اسلامی وجود داشته است، اختصاص داده ‌ام. تاکنون دستاوردهای موسسه ارزنده و نتیجه بخش بوده است. نه به عنوان اینکه من در جایگاه مدیر موسسه بخواهم داوری کنم، بلکه نتایج و آثاری که به برنامه ریزی کلان و سیاست های اصلی کشور ارائه کرده ایم، کارنامه قابل قبولی برای موسسه رقم زده است. سایت اهل نظر قصد دارد نتایج و آثار این نوع مطالعات راهبردی را به مخاطب ارائه دهد. همچنین به گفتگوهای راهبردی، اندیشه ورزی و مباحثی که نسل سوم و چهارم به آنها بسیار توجه دارند و آینده را به چالش می کشند نیز می پردازد و نتایج این مباحث را در اختیار علاقمندان و مخاطبین اعم از نخبگان و افکار عمومی قرار دهد. • ماهیت و محتوای فرارسانه اهل نظر از جهت مسیر گفتمانی و فضای گفتگویی که در سایت اهل نظر دنبال خواهد شد رویه ای که تعریف شده است ورود به مباحث جدی و اساسی کنونی و آینده جامعه است؛ اعم از مباحث اندیشه ورزی، گفتمانی، سیاسی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و به طور کلی بسیاری از مباحثی که در چهار عرصه کلان: دانش و فناوری، قدرت، ثروت، فرهنگ و معنویت جامعه جریان دارد که طرح این مباحث پرسش های بسیاری را نسبت به تصمیمات مدیران جامعه و مدیران نظام جمهوری اسلامی به وجود می آورد. ما فضای اندیشه ورزی و گفتگویی را در این سایت فراهم می کنیم که صاحب نظران، متفکران، نخبگان و اهل فکر در نسل سوم و چهارم بتوانند در این مجال گفتگو و اظهار نظر نمایند با این هدف که راهکارهای خوبی از ...